31/07/2018

PÄIVÄRETKI SANT ELMIIN

Hello! Uskomatonta, että heinäkuu on jo lopuillaan - kesä on kulunut uskomattoman nopeasti. Mutta millainen kesä meillä onkaan tänä vuonna ollut! Viime viikonloppukin hurahti todella kivojen kesäjuttujen parissa, johon kuului lauantainen brunssi ihan kotikulmiltamme löytyvässä kahvila Siilissä (tarkempaa juttua Siilistä tulossa tällä viikolla tänne!), päiväretki Suomenlinnaan, rentoja kirjanlukuhetkiä puistossa loikoillen, Westworldin katselua iltaisin ja vaikka mitä muuta. Eilen kävimme syömässä töiden jälkeen ravintola Hookin terassilla ja kävelemässä Töölönlahden ympäri. Pistäydyimme muuten matkan varrella Töölönlahdella sijaitsevassa huikean ihanassa Café Taideterassilla, jota voin lämpimästi suositella. On niin kiva, että kesäarki-illatkin tuntuvat näissä keleissä luksukselta!

Tänään palataan kuitenkin taas hetkeksi Mallorcalle. Lupasin tänne juttua päiväretkestämme Sant Elm -nimiseen viehättävään pikkukylään, jonne jo pelkkä menomatka oli elämys itsessään. Sant Elm on noin 5 kilometrin päässä Port d'Andratxista. Paikalle pääsee bussilla, lautalla, kävellen, taksilla tai taksiveneellä. Päätimme lähteä matkaan taksiveneellä, jolla on suora yhteys Sant Elmiin Port d'Andratxin satamasta ja  oli upeaa istua veneen kyydissä merituulen hulmutessa hiuksissa! Onnistuin nappaamaan veneestä käsin myös muutamia videoita ja kuvia upeista merimaisemista, joten taksiveneen kyydissä ajelusta jäi tosi hyvät fiilikset. Kannattaa ehdottomasti hypätä rohkeasti kyytiin, mikäli mielit meidän tapaamme omatoimiselle päiväretkelle. Sant Elmistä pääsee taksiveneen kyydissä myös takaisin lähtöpaikkaan.
 Sant Elmin edustalta kohoava lohikäärmemainen Sa Dragoneran saari, joka on nykyään rauhoitettu luonnonpuisto, houkuttelee paikalle paljon päiväretkeilijöitä ja kauniiden rantamaisemiensa vuoksi Sant Elmia kuvaillaan usein Mallorcan Karibiaksi. Meitä perillä Sant Elmissä odotti viehättävä pikkuinen satama, jonka varrella on useampia ravintoloita ja kahviloita ja josta pääsee kätevästi kohti rantaa vievälle kävelykadulle.  Kävelykadun varrella on rantavarusteita myyviä suloisia pikkuputiikkeja ja välillä voi istahtaa pääkatua halkovien poikkikatujen näköalatasanteille ihastelemaan lumoavan kaunista maisemaa. Sant Elmiin moni tuntuu tulevan veneellä, sillä meri kuhisi erikokoisia paatteja. Myös ranta oli täynnä auringonpalvojia vielä myöhään iltapäivällä.  Sant Elmistä löytyykin kaksi viihtyisää rantaa, joista suurempi ja suositumpi ranta tottelee nimeä Sa Gran ja hieman pienempi ranta on nimeltään Sa Petite.
Mielestäni Sant Elm on mitä erinomaisin rauhalliseen lomailuun, sillä kylä on huomattavasti Port d'Andratxia pienempi ja uneliaampi. Sieltä ei löydy juurikaan yöelämää ja hotellejakin on alueella vain muutama. Kristallinkirkasta vettä ja valkoisia kivitaloja siellä riittää silmänkantamattomiin ja Sant Elmissä olisi ihana ihan vaan loikoilla riippumatossa hyvää kirjaa lukien ja kylmää cavaa siemaillen. Me nautimme paikan päälle myöhäisen lounaan ja suuntasimme myöhemmin taksilla takaisin kohti Port d'Andratxia. Taksimatka takaisin oli myös elämys itsessään, kun puikkelehdimme kapeilla serpentiiniteillä kauniin vuoriston läpi kohti hotelliamme. Jos siis olet suuntaamassa tänä kesänä Mallorcan länsipuolelle, kannattaa ehdottomasti käydä katsastamassa Sant Elm ja nauttia  mielettömän hienoista maisemista!

P.S. Vielä tänään ehdit osallistua Instagramissa upean Riemann P20 -aurinkosuojatuotepaketin arvontaan! Osallistumaan pääset tästä.